Notícies | 03 Març 2023

Conclou amb èxit una formació pionera de l'ICM-CSIC per a la millora de la gestió dels recursos aqüícoles de Llatinoamèrica i el Carib

Share

En total, han participat en el programa, finançat per l'AECID i el CSIC, 86 professors i més de 150 alumnes de 18 països de Llatinoamèrica i el Carib.

Tant Llatinoamèrica com el Carib disposen d'una gran biodiversitat íctica / LTapsaH via Pixabay.
Tant Llatinoamèrica com el Carib disposen d'una gran biodiversitat íctica / LTapsaH via Pixabay.

El mes de febrer passat va finalitzar al Centre de Formació de L'Antigua (Guatemala) amb èxit un programa de formació pioner liderat per l'Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC) de Barcelona destinat a millorar la gestió dels recursos aqüícoles de Llatinoamèrica i el Carib. En total, han participat en la iniciativa, finançada conjuntament per l'Agència Espanyola de Cooperació Internacional per al Desenvolupament (AECID) i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), 86 professors i més de 150 alumnes de 18 països de Llatinoamèrica i el Carib.

La formació, adreçada principalment a professionals al servei de les administracions públiques i els centres de recerca de Llatinoamèrica i el Carib, buscava contribuir a la seva capacitació mitjançant la transferència del coneixement sobre els nous avenços, mètodes i eines destinades a incrementar la sostenibilitat de la producció aqüícola.

"Estem molt contents amb l'acollida que ha tingut el programa, que permetrà millorar la producció i la gestió aqüícoles en línia amb els objectius de desenvolupament sostenible", exposa el coordinador de la formació, Francesc Piferrer.

El programa de formació, en què també han participat altres centres del CSIC, universitats espanyoles i llatinoamericanes, incloïa cursos sobre reproducció i biotecnologia, genètica i genòmica, benestar de peixos, crustacis i mol·luscs, larvicultura i espècies auxiliars, nutrició i patologia.

Fer arribar tot aquest coneixement als treballadors i gestors del sector aqüícola és clau especialment en el moment actual, ja que la població mundial no para d’augmentar, la qual cosa fa augmentar també el consum de proteïnes. No obstant, la pesca està cada vegada més estancada.

"Tant Llatinoamèrica com el Carib disposen d'una gran biodiversitat íctica, sobretot d'espècies d'aigua dolça, per això és imprescindible proporcionar-los les eines adequades per gestionar bé tots aquests recursos", exposa en aquest sentit Piferrer, que està convençut que el programa servirà, en última instància, de base per dissenyar noves polítiques i plans d'acció per a una producció aqüícola més sostenible i de més qualitat.