Del 24 al 26 d'abril, més de 70 persones de l’International Ocean Vector Winds Science Team (IOVWST) s'han reunit a la seu de l'Institut de Ciències del Mar a Barcelona.

Del 24 al 26 d'abril, més de 70 persones de l’International Ocean Vector Winds Science Team (IOVWST) s'han reunit a la seu de l'Institut de Ciències del Mar a Barcelona.
L’IOVWST és un grup de treball internacional centrat en l'observació i estudi dels camps de vent superficials marins obtinguts a partir de mesures des de satèl·lit. El grup compta amb la participació de la NASA, EUMETSAT, NOAA, les agències espacials d'Índia (ISRO) i Japó (JAXA) i el Chinese National Satellite Ocean Application Service (NSOAS) com a entitats principals, centres meteorològics com l'European Centre for Medium-Range Weather Forecasts (ECMWF), el Royal Netherlands Meteorological Institute (KNMI) i el Portuguese Institute for the Sea and the Atmosphere (IPMA); i centres oceanogràfics de tot el món, entre els quals es troba l'Institut de Ciències del Mar (CSIC), el Woods Hole Oceanographic Institution (WHOI) i el Scripps Institution of Oceanography. El Barcelona Expert Center (BEC), una iniciativa conjunta de l'ICM i la UPC, està implicat en aquest grup amb la seva línia especialitzada en vents i encapçalada pel Marcos Portabella.
A nivell internacional, el grup va començar la seva activitat en 2010 i des de llavors es reuneix cada any en diferents països. L'Institut de Ciències del Mar va acollir la seva primera reunió fa 8 anys i aquesta vegada torna a ser el punt de trobada d’aquest grup.
Estudi de vents superficials oceànics
Els centres i entitats que formen l’IOVWST utilitzen les dades de diferents satèl·lits per mesurar i estudiar els vents superficials de mars i oceans. Aquestes dades són de gran utilitat per desenvolupar aplicacions oceanogràfiques, meteorològiques i climàtiques. D'aquestes dades nodreixen directa o indirectament models atmosfèrics, oceànics i climàtics per tal de millorar les prediccions del temps a curt, mitjà i llarg termini o de l’estat del mar, entre d’altres.
Altres línies de recerca que emmarca aquest grup són, per exemple, el desenvolupament de sèries climàtiques ol'optimització de les observacions de vents extrems (com ara la determinació de la posició, intensitat i estructura dels huracans i els ciclons extra-tropicals) i de vents propers a la costa, que són de gran utilitat per a la navegació, salvament marítim, mitigació de desastres naturals (per ex., plans d’evacuació de població), turisme o planificació costaner.
A més de la labor de recerca, el grup també exerceix un paper d'assessor en el disseny de futurs sistemes que es posin en òrbita i en l'explotació de les dades d'aquests satèl·lits per optimitzar les seves interpretacions i aplicacions.
Més informació en aquest enllaç
Comunicació ICM