El proper 19 de juny, el Centre Expert en Teledetecció de Barcelona (BEC), celebrarà una jornada per commemorar els seus deu anys d'existència. Tindrà lloc a la seva seu, l'Institut de Ciències del Mar del CSIC a Barcelona.

El proper 19 de juny, el Centre Expert en Teledetecció de Barcelona (BEC), celebrarà una jornada per commemorar els seus deu anys d'existència. Tindrà lloc a la seva seu, l'Institut de Ciències del Mar del CSIC a Barcelona.
En la jornada es comptarà amb l'assistència de l’investigador del CSIC Jordi Font, fundador del centre i un dels investigadors principals de la missió SMOS; Susanne Mecklenburg, de l'ESA i Mission Manager de SMOS; Cristina de la Puente, vicepresidenta del CSIC; Andrea Pérez Carro, del CDTI i delegada espanyola a l'ESA; i Meritxell Serret, Consellera d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de Catalunya.
També hi participaran investigadors del CSIC i de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) involucrats a l’SMOS, juntament amb representants d'algunes empreses (Airbus, Tryo Aeropace, Deimos) i d’institucions científiques que valoraran l’impacte tecnològic i social de la missió així com de les aplicacions (s'adjunta programa).
Entre les aplicacions, es presentaran els mapes de salinitat del Mediterrani, que ha aconseguit obtenir el BEC, l’únic centre al món que produeix i distribueix aquests mapes. Per a fer-ho, han desenvolupat mètodes que milloren la resolució espaial i temporal, i permeten tenir mapes diaris de salinitat amb una resolució de 5 km. Aquests mapes aporten informació sobre l’estat del mar i permeten anticipar precipitacions i tempestes.
Iniciativa conjunta
El BEC va néixer el 2007, sota el lideratge de Jordi Font, investigador del CSIC, per preparar el processament de dades de la missió SMOS (Soil Moisture and Ocean Salinity) de l'Agència Espacial Europea (ESA), que es va llançar a l'espai en 2009. Va ser creat com una iniciativa conjunta del CSIC , a través del Departament d’Oceanografia Física i Tecnològica de l’Institut de Ciències del Mar (ICM), i de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), a través del Grup de Recerca en Teledetecció (Remote Sensing Lab), a la qual més tard es va unir l'Institut d'Estudis Espacials de Catalunya (IEEC). Antonio Turiel, investigador del CSIC és l’actual president del BEC; i Carolina Gabarró, investigadora del CSIC, n’és la directora.
Comprendre millor el clima
El satèl·lit SMOS recull dades d'humitat del sòl i de salinitat de la mar, dues variables clau per conèixer el cicle de l'aigua i millorar la nostra comprensió del clima. No obstant això, les dades en brut del satèl·lit han de ser processades i refinades per obtenir, a partir d'elles, productes com mapes d'humitat i de salinitat útils per a la comunitat científica i operacional. Aquesta és precisament la missió del BEC.
Entre els seus èxits, el centre va desenvolupar un mètode per integrar les dades de SMOS de baixa resolució amb informació complementària d'altres sensors de més alta resolució, i va generar els primers mapes d'humitat amb una resolució de només 1 km. Aquests mapes permeten usos diversos, com conèixer el contingut d'aigua útil al sòl per a les plantes i preveure la productivitat dels camps, o avaluar el risc d'incendis en zones concretes i, per tant, poder prendre mesures preventives (neteja dels boscos o crear tallafocs) de forma més dirigida i eficaç, entre d'altres.
El coneixement de la salinitat superficial de la mar permet millorar les estimacions dels corrents marins, informar sobre l'activitat biològica i la presència de bancs de peixos, i estimar el grau d'evaporació de la superfície del mar per anticipar fenòmens de forta precipitació sobre terra amb una anticipació que pot arribar a ser de dos mesos.
Des de la seva creació, el Centre ha donat suport a l'ESA per al calibratge de l'instrument del satèl·lit SMOS, així com en la validació de dades i en la millora dels seus algoritmes de processat. Des de fa algun temps, el BEC ha ampliat els seus interessos i s'ocupa també de l'estudi dels vents sobre el mar i de l'evolució del gel marí. També ha començat a incorporar dades d'altres satèl·lits i sensors, tant actius com passius. Amb el pas del temps, el BEC s'ha convertit en un referent en el seu camp, i rep cada any a estudiants i científics d'altres institucions.
Més informació: Programa del 10º aniversari
Nota de premsa: Delegació CSIC Catalunya